Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Голосіївська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Підвищення мінімальної заробітної плати – що потрібно знати роботодавцям

Опубліковано 23 січня 2017 року о 09:45

З початком нового 2017 року з’явились  зміни в трудовому законодавстві України. Зокрема йдеться по Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 №1774-VII.

В даному Законі докорінно змінено суть поняття «мінімальна заробітна плата», яка викладена в новій редакції в Кодексі Законів про працю (КЗпП) та Законі України «Про оплату праці» від 24.03.1995 року №108/95-ВР.

До прийняття цих змін мінімальна зарплата визначалась, як розмір зарплати за просту некваліфіковану працю, нижче якого не могла провадитись оплата, до якої не включались доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. У новій редакції цю норму виключено.

До мінімальної зарплати застосовується нове визначення – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.

Законом про Держбюджет 2017 (від 21.12.2016 року №1801/VII) встановлено розмір мінімальної заробітної плати – 3200 грн.

Також, новим є те, що внесено зміни щодо визначення системи оплати праці, на сьогодні це тарифна та інші системи, що складаються на основі оцінки складності кваліфікації працівника та виконуваних робіт.

Особливий резонанс викликали зміни щодо контролю за дотриманням законодавства про працю, тепер проводити перевірку роботодавців з питань дотримання норм трудового законодавства та застосовувати фінансові санкції можуть: інспекції з питань праці (Державна служба України питань праці), Фіскальна служба та органи місцевого самоврядування.

Закон став суворішим до недобросовісних роботодавців, оскільки влада посилила покарання у разі порушення трудового законодавства.

Новим Законом ст.265 КЗпП доповнено — встановлено відповідальність за: недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні — у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 — 9600 грн); недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод при проведенні перевірки з питань виявлення порушень щодо фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків — у 100-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 — 320 тис. грн).

Отже, в загальному, відповідальність яка застосовується до роботодавців така:

             Фінансова відповідальність (згідно ст. 265 КЗпП)

  • 100 мінімальних заробітних плат (320 000 грн.) – у разі перешкоджанню перевірки державному інспектору неоформлених працівників трудовим договором, виплати заробітної плати без нарахування і сплати єдиного внеску;
  • 30 м.з.п. (96 000 грн.) – за кожного працівника який: працює без договору; оформлений на неповний робочий день, але фактично працює повний робочий день; видана заробітна плата без відрахування на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податку; порушено терміни виплати або виплачено не в повному обсязі заробітну плату;
  • 10 м.з.п. (32 00 грн.) - за кожного працівника якому оплата праці здійснюється без дотримання держаних гарантій (неоплачена понаднормова робота, у вихідні та святкові дні, за роботу у нічний час);
  • 3 м.з.п. (9 600 грн.) - за затримку виплати заробітної плати більше ніж на 1 місяць або виплат не в повному обсязі, а також у разі не допуску інспекторів до перевірки;
  • 1 м.з.п. (3 200 грн.) у разі неподання або несвоєчасного подання повідомлення про прийняття працівника на роботу та інші порушення трудового законодавства.

 Адміністративна відповідальність (застосовується якщо порушення в судовому порядку не визнано грубим)

  • 30-100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510-1 700 грн.) – за порушення вимог законодавства про оплату праці;
  • 100-300 н.м.д.г. (1 700-5 100 грн.) – за повторне порушення протягом року або якщо вчинено щодо неповнолітнього, вагітної жінки, самотнього батька або матері, що виховує дитину віком до 14 років або дитину-інваліда;
  • 500-1000 н.м.д.г. (8 500-17 000 грн.) – допуск до роботи без оформлення трудового договору (контракту);
  • 1000-2000 н.м.д.г. (17 000-34 000 грн.) – повторне порушення протягом року щодо допуску до роботи без відповідних документів;
  • 50-100 н.м.д.г. (850-1 700 грн.) – у разі не усунення порушень за вимогою інспекторів;
  • 20-40 н.м.д.г. (340-680 грн.) – за порушення законодавства про охорону праці.

        Кримінальна відповідальність

  • За незаконне звільнення працівника: штраф від 2000 до 3000 н.м.д.г. (34 000- 51 000 грн.); 3 роки без права займати посаду керівника; виправні роботи на строк до 2 років.
  • Повторне порушення або вчинення неправомірних дій до соціально захищених категорій громадян: штраф від 3000 до 5000 н.м.д.г. (51 000-85 000 грн.); 5 років без права займати посаду керівника; виправні роботи на строк до 2 років; арешт до 6 місяців.
  • За умисну не виплату заробітної плати більше ніж 1 місяць: штраф від 500 до 1000 н.м.д.г. (8 500-17 000 грн.); виправні роботи на строк до 2 років; позбавлення волі на термін до 2 років без права бути керівником на 3 роки.
  • За нецільове використання коштів призначених для оплати праці: штраф від 1000 до 1500 н.м.д.г. (17 000-25 500 грн.); обмеження волі до 3 років; позбавлення волі на термін до 5 років без права бути керівником 3 роки.

Отже, як бачимо,  на несправедливого  та жадібного роботодавця, який намагається ухилитись від своїх зобов’язань чекають серйозні неприємності. Таким чином, влада намагається захистити права працівників та вивести з тіні «зарплату в конвертах».

     Необхідно звернути також увагу на розділ ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 1774-VIII, а саме: пункти 3, 5 цього Розділу Закону.

         Встановлено, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат (ця норма в більшості випадків стосується держслужбовців, суддів та деяких інших працівників).
         До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини, вона застосовується у розмірі 1600 гривень.
           Пунктом 5 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 1774-VIII встановлено, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина у колективних договорах та угодах усіх рівнів.
          Сторонам, які уклали колективні договори і угоди, привести у тримісячний термін їх норми у відповідність до цього Закону згідно із законодавством.
         До внесення змін до колективних договорів і угод усіх рівнів щодо незастосування мінімальної заробітної плати, як розрахункової величини, вона застосовується у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Пунктом 9 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 1774-VIII передбачено, що до приведення законодавчих актів у відповідність із цим  Законом вони застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону, тобто пріоритетно застосовується.

 Висновок

           Аналіз положень згаданих законів дає підстави для висновків, що починаючи з 01 січня 2017 року, усі підприємства, установи, організації, незалежно від форми власності і господарювання, а також фізичні особи-підприємці, які використовують працю найманих працівників (за будь-якою системою оплати праці), повинні встановлювати посадові оклади працівників не нижче 1600 грн, а також зобов’язані виплачувати працівникам заробітну плату не нижче 3200 грн (з урахуванням надбавок, премій, доплат, крім доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, доплати за роботу в нічний та надурочний час, доплати за роз’їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат) (без урахування встановлених законом податків і зборів).

           Якщо на підприємстві, установі, організації не передбачено виплат премій, надбавок, доплат, рекомендуємо внести зміни в штатний розпис та визначити розмір посадового окладу не нижче 3200 грн.
           Виплата заробітної плати за відпрацьований повний місяць нижче 3200 грн може мати наслідком фінансову, адміністративну чи, навіть, кримінальну відповідальність для роботодавця чи його посадових осіб.

 

За інформацією управління праці та соціального захисту населення Голосіївської РДА


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux