Екстрені (кризові) соціальні послуги: підтримка у складних життєвих обставинах


Згідно із Законом України «Про соціальні послуги», у випадку запровадження надзвичайного або воєнного стану в Україні чи в окремих її місцевостях, передбачена можливість невідкладного надання екстрених (кризових) соціальних послуг особам та сім’ям, які опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок:
- пожежі,
- стихійного лиха,
- катастрофи,
- бойових дій,
- терористичного акту,
- збройного конфлікту,
- тимчасової окупації.
Відповідні зміни до Порядку організації надання соціальних послуг (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 587) були внесені у травні 2022 року.
Що включають екстрені (кризові) соціальні послуги?
Це комплекс термінових заходів, спрямованих на швидке реагування на ситуації, що становлять загрозу життю, здоров’ю або безпеці людини чи її родини. Такі послуги надаються протягом 24–72 годин з моменту звернення або виявлення ситуації. До переліку можуть входити:
🔹 Обов’язкові послуги:
- інформування та консультування;
- надання притулку, зокрема нічного;
- короткотермінове проживання;
- екстрене (кризове) втручання.
🔹 Додаткові послуги (на час дії надзвичайного/воєнного стану):
- представництво інтересів;
- підтримане проживання осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, бездомних;
- соціальний супровід сімей, дітей-сиріт, осіб у кризі;
- догляд вдома, денний догляд, паліативний догляд;
- соціально-психологічна реабілітація;
- переклад жестовою мовою;
- транспортні послуги;
- натуральна допомога (одяг, їжа, гігієнічні засоби тощо).
Надання соціальних послуг екстрено (кризово) здійснюється без застосування ведення випадку та може здійснюватися за місцем звернення особи/сім’ї незалежно від її задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування).
Як отримати послугу?
✅ Крок 1. Звернення
Особа або її представник (у тому числі дитина чи родина) може подати усне чи письмове звернення до надавача соціальних послуг або уповноваженого органу (Управління соціальної та ветеранської політики). Також ініціатива може надійти від інших суб’єктів, які виявили потребу.
✅ Крок 2. Оцінка ситуації
Надавач послуг проводить оцінку обставин (згідно з Державним стандартом, затвердженим наказом Мінсоцполітики № 716 від 01.07.2016). Результати оцінки оформлюються актом про надання соціальних послуг екстрено (кризово) (наказ Мінсоцполітики № 135 від 18.04.2022).
✅ Крок 3. Прийняття рішення
Рішення про надання послуг ухвалюється уповноваженим органом або надавачем упродовж однієї доби, і відразу розпочинається надання допомоги.
Що відбувається після надання послуги?
- Акт про надання послуг формується впродовж одного місяця з початку допомоги. За результатами роботи в акті зазначаються відомості про необхідність продовження надання соціальних послуг, про що повідомляється уповноваженому органу з надісланням примірника акта.
- У разі потреби в продовженні послуг — складається індивідуальний план, укладається договір.
- Якщо людина втратила документи, надавач допомагає у їх відновленні через ЦНАП або ДМС.
- Соціальні послуги можуть бути надані навіть за відсутності документів — рішення приймається з урахуванням кризової ситуації.
Продовження надання послуг можливе без врахування середньомісячного доходу до завершення воєнного/надзвичайного стану і протягом місяця після його скасування.
Для отримання екстрених (кризових) соціальних послуг мешканцям Голосіївського району необхідно звернутися до:
📍 Управління соціальної та ветеранської політики Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації
Адреса: вул. Юлії Здановської, 5, корп. 1
📞 Телефон для консультацій: 257-41-10
Надання екстрених (кризових) соціальних послуг — це важливий інструмент державної підтримки, що дозволяє забезпечити негайну допомогу тим, хто опинився в небезпеці або переживає критичну життєву ситуацію. Це прояв турботи та солідарності, що особливо важливо в умовах війни та надзвичайних ситуацій.