Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
  • Доступність
  • A-
    A+
  • Стара версія
Голосіївська районна в місті Києві державна адміністрація
офіційний вебпортал

Інформація про організаційно-методичні аспекти забезпечення права на освіту дітей дошкільного віку у Голосіївському районі

Опубліковано 16 вересня 2015 року о 09:20

Дошкільна освіта в Голосіївському районі міста Києва невпинно і наполегливо нарощує свій потужний потенціал, постійно розвивається, реагує на соціальні запити населення. Створена система дошкільної освіти є  багатопрофільною, пріоритетною, актуальною, якісною. Зроблено впевнені кроки щодо реформування,  чіткої орієнтації на світові, державні стандарти.        

Мережа дошкільних навчальних закладів

       Мережа навчальних закладів, в яких діти здобувають дошкільну освіту, досить розгалужена, їх кількість у районі – 70, з них:

  • 53  ДНЗ комунальної форми власності
  • 2    ДНЗ приватної форми власності (№ 405, «Ліко-Світ»)
  • 2   ДНЗдержавної форми власності (№№ 38,510)
  • 4 НВК «дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад» (3 комунальної форми власності - «Славута», «Ромашка», «Барвінок»; 1 – приватної «Міцва-613»
  • 9 ліцензованихосвітніх закладів різних суб’єктів господарювання (введені в мережу району згідно з наказами Департаменту освіти і науки, молоді та спорту).

       З урахуванням психофізіологічних особливостей дітей, з метою задоволення попиту батьків забезпечується гнучкий режим роботи у всіх дошкільних навчальних закладах. Так, із загальної кількості груп працюють:

  • з 10,5 годин –  59 груп (16 %);
  • з 11-годинним перебуванням дітей – 4 групи (1 %);
  • 3 11,5-годинним перебуванням дітей – 1 група (0,3%);
  • з 12 – годинним –  295 груп (81 %);
  • з 24 – годинним – 2 групи (0,5 %);
  • з короткотривалим перебування дітей – 1 групи (0,3%).

            Щороку вивчається соціально-економічний стан сімей, аналізується кількість дітей в них, вивчається досвід сімейного виховання, проводиться роз’яснювальна робота. Постійно поновлюються аналітичні дані про соціальний статус сімей у ДНЗ:

  • виховуються опікунами – 15 дітей (в 11 закладах - №№ 24,41, 157,158,328,372,596,641,643,725,798)
  • 14 сімей  малозабезпечених в 4 ДНЗ;
  • 287 дітей, потерпілих внаслідок аварії на ЧАЕС в 41 ДНЗ;
  • 357 дітей з багатодітних сімей у 45 ДНЗ.

            В навчальних закладах здобувають дошкільну освіту 8593 дитини, з них дітей раннього віку – 18%, дітей дошкільного віку – 82%.

Характерною тенденцією в період 2011 – 2015 років є стрімке зростання кількості дітей у дошкільних навчальних закладах як раннього віку від 1 до 3 років, так і дошкільного від 3 до 6 (7) років. Порівняно з 2011 роком їх кількість зросла на 22%, з 2014 роком – на 5%.

   На сьогодні на 100 місцях у дошкільних навчальних закладах виховується 125 дітей, для порівняння - по місту Києву в середньому 127 дітей. Поступове зростання показників відбувалося щороку, так у 2011 році на 100 місцях виховувалось 115 дітей, у 2012 – 119, у 2013 – 120, у 2014 – 124 дитини.

Зважаючи на обставини, що сталися у східних регіонах України, протягом 2014, 2015 років до управління освіти надходили чисельні звернення громадян, які переселилися з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції до Голосіївського району міста Києва, щодо влаштування дітей до дошкільних навчальних закладів. На виконання листів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 02.04.2014 №1/9-186 «Щодо навчання дітей військовослужбовців, які переїхали з Автономної Республіки Крим та м. Севастополя на постійне місце проживання до інших населених пунктів України», від 12.06.2014 № 1/9-310 «Щодо прийому до дошкільних навчальних закладів дітей, які прибули з Донецької та Луганської областей на постійне або тимчасове проживання до інших населених пунктів України», прийом дітей з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції здійснювався керівниками закладів без попередньої електронної реєстрації. Спеціалістами управління освіти здійснюється щотижневий моніторинг дітей, зарахованих (відрахованих) до дошкільних навчальних закладів і навчально-виховних комплексів. На даний час в 43 дошкільному навчальному закладі здобувають дошкільну освіту 251 дитина. Дітей учасників АТО – 56

З 1 квітня 2013 року, відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 23.05.2013 № 760 «Про запровадження електронного запису дітей до дошкільних навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Києва», з метою створення рівних умов для забезпечення реалізації права дитини на здобуття дошкільної освіти, в місті Києві запроваджено електронний запис дітей до дошкільних навчальних закладів. Станом на 1 квітня 2015 року в електронній системі зареєстровано 24392 дітей. На сьогодні є 9 дошкільних навчальних закладів, які не можуть бачити в електронній системі списки зареєстрованих дітей (помилка ізольованого коду), так як ця система не передбачала такої великої кількості звернень (№№ 641,150,285,643, 667,196).       

За даними Департаменту освіти і науки, молоді та спорту станом на 08.09.2015 року в Голосіївському районі на черзі, на 2015-2016 навчальних рік, перебуває 3047 дітей (2 роки – 1062, 3 роки – 1005, 4 роки – 637, 5 років – 343). (По місту Києву черга – 33485 дітей).

Управлінням освіти щороку проводиться аналітико-прогностична робота по наповнюваності і передбачуваній кількості вільних місць по кожному мікрорайону. Так, станом на 01.09.2015 вибуло з дошкільних закладів 2177 дітей, вільних місць для прийому дітей, з урахуванням додатково відкритих груп - 2392.

Значно перевантажені старші групи в дошкільних навчальних закладах. Кількість дітей-шестирічок, які не пішли до школи, залишилися в садках – 478, порівняно з 2010 роком цей показник зріс на 57%.  

          Завжди відчувається дефіцит місць, значна переповненість груп дітьми в мікрорайонах Автовозкалу, проспекту Науки, Корчуватого, Теремків-ІІ, Теремків-1. Причинами є:

  • зростання обсягів житлового будівництва;
  • відсутність будівництва дошкільних навчальних закладів;
  • збільшення кількості дітей у районі, як зареєстрованих так і незареєстрованих.

З метою вирішення питання дефіциту місць у дошкільних навчальних закладах Управлінням освіти, Голосіївською районною в місті Києві державною адміністрацією проведена інвентаризація приміщень дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності, надіслані листи власникам щодо прискорення вирішення питання про відновлення роботи садків за прямим призначенням, які тривалий час не працюють (ДНЗ №№ 38, 510, 238); організовувались та проводились спільні наради з власниками непрацюючих закладів щодо термінів ремонту приміщень і відновлення їх діяльності за прямим призначенням; сплановано заходи по додатковому відновленню роботи груп, проведенню капітального ремонту дошкільних навчальних закладів №№ 658, 238 тощо. 

Методичні аспекти професійної діяльності педагогів

 Максимальні зусилля управління освіти, педагогічних колективів, батьківської громадськості зорієнтовувались на гармонізацію розвивального середовища, створення інноваційного простору, осучаснення освітнього процесу, зміцнення фізичного, патріотичного гарту маленьких громадян, надання якісних освітніх послуг, зростання професійної майстерності педагогів, на активізацію державно-громадської системи управління, досягнення єдності.

На сучасному етапі розвитку дошкілля в районі, з метою удосконалення навчально-виховного процесу, впровадження інноваційних технологій в ДНЗ №№ 596,643,726, НВК «Славута» з 2014 по 2016 р.р. проводиться експериментальне педагогічне дослідження «Соціально-педагогічні умови впровадження технології «Радість розвитку» в дошкільний навчальний заклад».

            Дошкільні навчальні заклади №№ 32,196 стали учасниками впровадження програми «Навчання через дію в навчальний процес дошкільного навчального закладу «LEGO - конструювання» за проектом «Сприяння освіти в Україні». Ці заклади брали активну участь у Всеукраїнських виставках, приймали делегації з Данії, Чехії, Німеччини, ділились своїми творчими педагогічними надбаннями. 

          В дошкільному навчальному закладі № 371 розпочався узагальнюючий етап експериментального педагогічного дослідження «Упровадження навчально-виховної системи К.Д.Ушинського в сучасних умовах ДНЗ».

В навчально-виховному процесі дошкільних навчальних закладів широко застосовується проектна діяльність. Реалізація проектів дає можливість активно залучити до цікавої освітньої діяльності всіх учасників навчально-виховного процесу: вихованців, педагогів, батьків. У 2014-2015 роках були реалізовані  проекти:

  • «Організація роботи з батьками в дошкільному навчальному закладі «Клуб цікавих зустрічей» ( ДНЗ №416);
  • «Розвиток зв’язного мовлення за допомогою ЛЕГО – конструктора» (ДНЗ №32);
  • «Співпраця вихователя з батьками в сучасному дошкільному закладі» (НВК «Славута»).

Педагоги дошкільних навчальних закладів району активно використовують у своїй професійній діяльності сучасні інноваційні технології та методики:

•    «Технологію фізичного виховання М Єфименка» (ДНЗ№№32,61,506,285,340,640);

•    «Технологію раннього навчання читання М. Зайцева» (№659);

•    «Технологія розвитку дитячої особистості» (ДНЗ№№32,62,640);

•   «Технологія психолого-педагогічного проектування (П3 – технологія)» (ДНЗ №№596, 643,726, НВК «Славута»);

•   Авторські методики:

- «Елементарного музикування» Карла Орфа в музичній діяльності дітей  (ДНЗ 61,439,328, НВК «Ромашка»);

-  «Розвивальне читання» Л. Шелестової (ДНЗ№№61, 253).

Дошкільний навчальний заклад №739 використовує в своїй роботі Міжнародну виховну Програму «SEL-ESNEEM».

         Якість навчально-виховного процесу також досягається завдяки  організації професійної діяльності педагогів за пріоритетними напрямами:

  • художньо-естетичний - ДНЗ№№131, 643;
  • гуманітарний – ДНЗ №№ 196,726;
  • фізкультурно-оздоровчий – ДНЗ №№ з25,725,667,285;
  • еколого-природничий – ДНЗ №№198,340, 389;
  • комп’ютерних технологій – НВК «Барвінок»;
  • громадянське виховання – ДНЗ №№ 439,506;
  • безпеки життєдіяльності – ДНЗ №№140, 416,717, 642;
  • музичний розвиток – ДНЗ №№41,198,416,596;
  • театралізована діяльність – ДНЗ №№ 372,253, НВК «Ромашка»;
  • співпраця дошкільного навчального закладу з родинами вихованців- ДНЗ №№32, 764, НВК «Славута»;
  • виховання дітей раннього віку - ДНЗ №№ 61, 150;
  • організація роботи з п’ятирічними дітьми ДНЗ №№41,61,221,506,739.

Приємно відзначити, що вихователі закладають міцні підвалини майбутнього, роблять все для того, щоб виховати нове покоління людей з новим мисленням, гуманною системою цінностей, активною громадською позицією, справжніх патріотів нашої держави - України.  

Освітній менеджмент

Освітній менеджмент в дошкільній галузі має особливу специфіку, це комплекс принципів, методів, організаційних форм та технологічних прийомів управління, спрямований на підвищення його ефективності.

Зупинюсь лише на двох прикладах. Управлінням освіти Голосіївського району напрацьована система заходів для успішного проведення державної атестації дошкільних навчальних закладів, розроблено пам’ятки для керівників, анкети для педагогічних працівників, батьків вихованців, картки з розширеними критеріями оцінювання діяльності закладів. Склався власний досвід організації та проведення основної форми контролю за діяльністю дошкільних навчальних закладів, який друкувався в журналах «Дошкільне виховання», «Палітра педагога», «Практика управління навчальним закладом». Численні схвальні відгуки практиків свідчать, що наш досвід став у пригоді спеціалістам управлінь освіти та методичним службам, керівникам дитячих садків різних регіонів України, допомагаючи ефективно здійснювати самоаналіз роботи, самокорекцію, об’єктивно оцінювати управлінську діяльність.  Саме тому ми сьогодні можемо звітувати про хороші результати атестації дошкільних навчальних закладів. За період з 2010 по 2015 рік атестовано 29 ДНЗ, з них визнано атестованими з відзнакою – 6, 23 – визнано атестованими.

Нині значно зростає соціальна активність батьківської громадськості. Перехід від державної форми управління навчальним закладом до державно-громадської– це вірно обраний шлях. Не варто переконувати, що, чим вищий коефіцієнт громадського визнання – тим престижніший і популярніший навчальний заклад у районі, місті.

Імідж дошкільних навчальних закладів створюється його працівниками. Добра репутація дошкільних закладів здобувається наполегливою працею, швидким врахуванням і задоволенням потреб населення. Батьки віддають  перевагу тим дошкільним закладам, де з ними радяться, уважно вислуховують, поважають їх думки, враховують слушні пропозиції, забезпечують високий якісний рівень дошкільної освіти.

Забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами

 Забезпечення права дітей з особливими потребами на здобуття дошкільної освіти - одне з пріоритетних завдань, яке досить успішно вирішувалось управлінням освіти. Створені сучасні умови для діяльності діагностично-методичного районного осередку - районної психолого-медико-педагогічної консультації, де протягом року отримують консультативну і практичну допомогу родини, педагоги, медики, діти з фізичними та розумовими порушеннями. Значно активізувалась робота по ранньому виявленню дітей з особливими потребами в районі, створені банки даних, постійно проводяться діагностичні вивчення дітей з фізичними і розумовими вадами, надаються висновки про визначення типу програми корекційного навчання. 

Аналітичні дані діагностичного обстеження дітей, висновки лікарів про стан здоров’я свідчать про щорічне збільшення кількості дошкільників з мовленнєвими порушеннями, порушеннями зору, опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, що спонукало управління освіти до розгляду та вирішення питань про додаткове відкриття спеціальних груп.

На даний час мережа спеціальних груп цілком задовольняє попит населення Голосіївського району. Функціонують різні профілі спеціальних груп. В 39 групах отримують корекційно-реабілітаційну допомогу понад 500 дітей з особливими потребами.

В період з 2012 по 2015 рік додатково відкрито 16 спеціальних груп на 168 місць для дітей з порушеннями мовлення, опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку. З 1 вересня в ДНЗ № 131, № 196, НВК «Барвінок» відкрито 3 інклюзивні групи для дітей з особливими потребами, які вже сьогодні, за бажанням батьків, відвідує 5 дітей з синдромом Дауна.

Характерною особливістю з 2011 року є динаміка зростання кількості груп, та дітей з особливими потребами. Зусиллями педагогічних колективів, батьків створені хороші умови для виховання, корекційного навчання дошкільників.

За останні три роки значно збільшилась кількість дітей з інвалідністю, які здобувають дошкільну освіту й отримують корекційну допомогу, як в групах загального типу, так і в санаторних і спеціальних. Якщо в 2010 році в дошкільних навчальних закладах перебувала 21 дитина, то за останні три роки ці показники збільшились втричі. На даний час на корекційному навчанні перебуває 64 дитини з інвалідністю.

Важливим на етапі реформування освіти в цілому є самоаналіз управлінської, педагогічної діяльності. Це дозволяє розробити цілеспрямовану програму адміністрування, моніторингу, спрямувати роботу навчальних закладів на виявлення найбільш важливих потреб, реалізацію сучасних інноваційних напрямів освітньої діяльності кожного закладу, спланувати наступні завдання подальшого розвитку дошкільної освіти.

Влітку 2015 року упорядкований збірник «Крокуємо в майбуття», в основу якого покладено глибокий аналіз здобутків, моніторинг очікуваних результатів.  Розвиток, оптимізація мережі дошкільних навчальних закладів, стан кадрового забезпечення, інформування про різні заходи методичного спрямування, показники харчування, організаційно-методичні аспекти забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами - все це висвітлено на сторінках інформаційно-аналітичного збірника. Ознайомитись з ним можна на сайті управління освіти.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux