Головна  →  Правові новини  →  5 жовтня 2016

5 жовтня набули чинності Закони, спрямовані на реформування виконавчої служби

Сьогодні, 5 жовтня, вступили в силу Закон «Про виконавче провадження» та Закон «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів», спрямовані на реформування виконавчої служби.
 
Основним є те, що поряд з державними почнуть функціонувати приватні виконавці.
 
Положення, що стосуються діяльності приватних виконавців, вводяться в дію через 3 місяці.
 
Виконавче виробництво
 
Закон «Про виконавче провадження» передбачає автоматизацію процедур виконання рішень шляхом електронної реєстрації документів, повну фіксацію процесуальних рішень та виконавчих дій в автоматизованій системі, а також оптимізує терміни проведення виконавчих дій, регулює питання відповідальності боржника у виконавчому провадженні, визначає перелік питань, які не можуть виконуватися приватними виконавцями.
 
Так, встановлено тимчасові рамки для здійснення певних виконавчих дій та прийняття процесуальних рішень; передбачено фіксування і відображення всіх дій і процедур в рамках виконавчого провадження; спрощується доступ сторін до інформації про хід виробництва, зокрема, електронним шляхом; вводиться реєстр боржників, який повинен інформувати зацікавлених осіб про статус майбутнього контрагента; впроваджується електронний обмін інформацією з органами реєстрації і банками; розширено коло активів, на які може бути накладено стягнення; передбачено реалізацію заарештованих земельних ділянок в рамках виконавчого провадження.
 
У новій редакції викладено перелік майна, на яке не може бути звернено стягнення за виконавчими документами. Зокрема, не підлягають стягненню предмети щоденного побутового використання (посуд, постільна білизна, засоби гігієни), речі індивідуального користування (одяг, взуття, всі дитячі речі); лікарські засоби, окуляри та інші вироби медичного призначення, необхідні боржникові, членам його сім'ї та особам, які перебувають на його утриманні, за медичними показаннями; меблі - по одному ліжку та стільцю на кожну особу, один стіл, одна шафа на сім'ю; один холодильник на сім'ю; один телевізор, персональний комп'ютер на сім'ю, один мобільний телефон - на кожну особу.
 
Приватні виконавці
 
У Законі «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів», визначається правовий статус приватних виконавців, регулюється процедура набуття та припинення права на здійснення діяльності, визначаються особливості їх фінансового забезпечення тощо
 
Так, приватним виконавцем може бути громадянин України, який досяг 25 років, має вищу юридичну освіту не нижче другого рівня, володіє державною мовою, має стаж роботи в галузі права після отримання відповідного диплома не менше 2 років і склав кваліфікаційний іспит.
 
Для визначення рівня професійної підготовленості осіб, які мають намір здійснювати діяльність приватного виконавця, і вирішенні питання про надання права на здійснення діяльності приватного виконавця, при Міністерстві юстиції утворюється Кваліфікаційна комісія приватних виконавців. Також буде створена Дисциплінарна комісія приватних виконавців.
 
Відповідно до Закону, Мін'юст забезпечує ведення Єдиного реєстру приватних виконавців України.
 
У період між з'їздами приватних виконавців функції самоврядування приватних виконавців здійснює Рада приватних виконавців України.
 
Нюанси, врегульовані підзаконними актами
 
Також вступили в силу супутні нормативно-правові акти:
 
1. Порядок реалізації арештованого майна, затвердженого наказом Мін'юсту від 29 вересня 2016 року № 2831/5. ДП «сетах» уповноважене на супровід програмного забезпечення системи реалізації майна, технологічне забезпечення, збереження та захист даних, що містяться в ній, на організацію і проведення електронних торгів, торгів з фіксованою ціною і т. Д.
 
2. Порядок виплати винагород державним виконавцям та їх розмірів і розміру основного винагороди приватного виконавця, затверджений постановою Кабміну від 8 вересня 2016 року № 643. Так, держвиконавець за виконання документа імущственного характеру отримує 2% стягнутої суми або вартості майна боржника, немайнового характеру - 1 мЗП, якщо боржник фізособа і 2 мЗП, якщо боржник юрособа. У свою чергу, приватний виконавець, який забезпечив повне або часткове виконання виконавчого документа майнового характеру отримує основне винагороду в розмірі 10% стягнутої ним суми або вартості майна. За фактичне виконання в повному обсязі виконавчого документа немайнового характеру, за яким боржником є ​​фізична особа, приватний виконавець отримує основне винагороду в розмірі 2 МЗП, а якщо боржником є ​​юридична особа - в розмірі 4 МЗП. Детальніше: Встановлено розміри винагороди державних і приватних виконавців.
 
3. Види і розміри витрат виконавчого провадження, встановлені наказом Мін'юсту від 20 вересня 2016 року № 2830/5. Передбачені витрати на виготовлення та пересилання документів виконавчого провадження, послуги осіб, залучених до проведення виконавчих дій, послуги поштового переказу стягувачу стягнутих аліментних сум, проведення розшуку боржника, його майна або розшуку дитини, послуги перевезення, зберігання арештованого майна, в тому числі транспортування і зберігання транспортного засобу на спеціальному майданчику чи стоянці, банківські послуги при операціях з іноземною валютою, сплату судового збору, послуги за користування Єдиним державним реєстром виконавчих проваджень та автоматизованою системою виконавчого провадження (після введення в дію) і ін.
 
4. Порядок формування та ведення Єдиного реєстру приватних виконавців України, затверджений наказом Мін'юсту від 5 серпня 2016 року № 2431/5. Реєстр міститиме відомості про приватних виконавців України, які отримали посвідчення, і інформацію Мін'юсту про їхню діяльність. Інформацію з Реєстру можна буде отримати безкоштовно, цілодобово і без обмежень на офіційному сайті Мін'юсту. Пошук в Реєстрі здійснюється за ПІБ виконавця, номеру посвідчення, виконавчому округу. Детальніше: Вирішено, як вести реєстр приватних виконавців.
 
5. Положення про Тимчасову кваліфікаційної комісії приватних виконавців, затверджене наказом Мін'юсту від 5 серпня 2016 року № 2430/5. Комісія створюється для визначення рівня професійної підготовки кандидатів у приватні виконавці та надання їм права на здійснення діяльності приватного виконавця. До її складу (який затверджується наказом Мін'юсту) входить 7 осіб. Головою Комісії є Міністр юстиції або його заступник. Детальніше: Вибирати приватних виконавців буде кваліфікаційна комісія при Мін'юсті.
 
6. Чисельність працівників органів державної виконавчої служби не зміниться і складе 8056 одиниць, що передбачено постановою Кабміну від 8 вересня 2016 року № 620.
 
Перехідний період
 
До створення умов для безпосереднього доступу державних і приватних виконавців до державних баз даних та реєстрів, органи виконавчої влади, що забезпечують ведення таких баз даних та реєстрів, подають відповідну інформацію на письмові запити виконавців у триденний строк з дня надходження.
 
Виконавчі документи, видані до набрання чинності Законом «Про виконавче провадження», пред'являються до виконання у строки, встановлені цим Законом.
 
Органи ДВС прододжают виконувати рішення, розпочаті до набрання чинності Законом, до завершення виконавчо виробництва.
 
Виконавчі дії, розпочаті до набрання чинності Законом, завершуються в порядку, действовавшемранее. Після вступу в силу Закону виконавчі дії здійснюються відповідно до нього.
 
Майно, передане на реалізацію до вступу в силу Закону, продовжує реалізовуватися в раніше встановленому порядку (в тому числі за вартістю). Якщо оцінка (уцінка) арештованого майна не проведена до набрання чинності Законом, вона проводиться в порядку, визначеному ним.
 
Подання держвиконавців про розшук боржника - фізичної особи, а також дитини за виконавчим провадженням про відібрання дитини, заяви держвиконавців про відстрочку і розстрочку виконання рішення, подані до набрання чинності Законом, продовжують розглядатися судами в строки та порядку, що діяло раніше.
 
Скарги на рішення, дії або бездіяльність органів ДВС, подані до набрання чинності Законом, розглядаються в терміни і порядку, які діяли раніше.
 
Сайт "ЮРЛІГА"
Перейти до спискуВерсiя для друку

 


  

 Консультації з громадськістю